counter create hit

مطالب مرتبط:

تلاش ال جی برای جلب اعتماد کاربران

چو سونگ جین - مدیر ارشد اجرایی شرکت ال جی الکترونیکس - در جریان مراسمی که در مرکز به روزرسانی نرم افزاری این شرکت برگزار شد، این اطمینان را به کاربران محصولات ال جی به خصوص گوشی های هوشمند داد که از این پس پشتیبانی های سخت افزاری و نرم افزاری بهتر و کام ...

مدیرمسئول کیهان: موشک های رهگیر پاتریوت سعودی دست کمی از توپ میرزا آقاسی ندارند / این موشک ها در مواردی با سقوط به مناطق مسکونی حجاز، جان شهروندان عربستان را گرفته اند

مدیر مسئول روزنامه کیهان گفت: موشک های رهگیر پاتریوت که آل سعود با قیمت گزاف از آمریکا خریده است نه فقط کارآئی لازم برای مقابله با موشک های انصارالله را ندارند بلکه در مواردی نیز با سقوط به مناطق مسکونی حجاز جان شهروندان این کشور را هم می گیرند . ...

جهانگیری: اگر نجفی خودش نمی خواست از شهرداری برود، هیچ کسی نمی توانست او را مجبور به کناره گیری کند

معاون اول رئیس جمهور گفت: شورای شهر هرچه زودتر شهردار را انتخاب کند.

عشق شرقی با «در انتظار گودو» تلفیق شد

نمایش «عشق شرقی گودو» اثری است که از ۲۶ فروردین در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می رود و به گفته کارگردان آن، تلفیقی از سلوک عشق در شرق و تم نمایشنامه «در انتظار گودو» است. ...

طرح ترافیک به مانند سال قبل اجرا می شود

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ گفت: سرعت غیرمجاز و عدم توجه به جلو دو عامل اصلی تصادفات بزرگراه ها در سال ۹۶ خواهد بود.

اژه ای: حکم جلب مرتضوی صادر شده، ولی هنوز گیرش نیاورده اند

داغ ترین قسمت نشست دیروز جایی بود که در انتهای جلسه سراغ حجت الاسلام اژه ای رفتیم و از او درباره اجرای حکم سعید مرتضوی سوال کردیم. اژه ای در پاسخ کوتاه خود در حالی که برای رفتن عجله داشت و محل سالن را ترک می کرد، گفت: حکم جلبش صادر شده ولی هنوز متأسفانه گیرش ...

علم الهدی: در اسلام، طب اسلامی نداریم

امام جمعه مشهد با تأکید بر اینکه در اسلام چیزی به نام طب وجود ندارد، گفت: تامین سلامت خارج از تخصص طب با هیچ دعا، ثنا و تمسکی قابل اجرا نیست.

فرود اجباری هواپیمای استقلال تهران در عربستان

بدی آب و هوا مسیر پرواز تیم فوتبال استقلال تهران به کویت را سخت کرد.

بهانه به دست ایران بدهید تل آویو و حیفا با خاک یکسان می شوند

در پی اوج گیری لفاظی های سران رژیم اشغالگر قدس علیه کشورمان، نماینده ولی فقیه در نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، امروز هشدار داد: «اسرائیل اگر می خواهد چند روزی بیشتر به حیات خباثت آلود خود ادامه دهد، دست از حماقت بردارد.» ...

بیانیه ۴۳ وزیر و  معاون دولت های نهم و دهم در انتقاد از احمدی نژاد

بیانیه ۴۳ وزیر و معاون دولت های نهم و دهم در انتقاد از احمدی نژاد

همشهری آنلاین جمعی از وزرا و معاونان رئیس دولت های نهم و دهم، با انتشار بیانیه ای، ضمن دعوت از محمود احمدی نژاد برای بازگشت به آرمان های امام و انقلاب، از برخی رفتارهای اخیر وی انتقاد کردند. ...

گزارش لاریجانی به آیت الله جوادی آملی درباره مسئله مهاجرت

علی لاریجانی که به قم سفر کرده است، امروز (پنج شنبه، ۲۳ فروردین ماه) در دیدار با آیت الله العظمی جوادی آملی با اشاره به مسائل اقتصادی کشور اظهار داشت: سال گذشته بررسی هایی در دولت و مجلس انجام شد تا چالش ها را شناخته و احصاء کنیم که در این زمینه دولت ۶ ابرچا ...

مسکو: احتمال درگیری آمریکا و روسیه وجود دارد

نماینده روسیه در سازمان ملل با بیان اینکه اولویت نخست مسکو ممانعت از وقوع جنگ است، گفت نمی تواند احتمال بروز درگیری میان آمریکا و روسیه در سوریه را رد کند. ...

کدام کالاهای صادراتی به عراق بازرسی نمی شوند؟

در حال حاضر ۱۲ کالای صادراتی از ایران به عراق بازرسی استاندارد نمی شوند که قرار است این تعداد کالا به ۵۰ مورد افزایش یابد.

بیانیه ۴۳ تن از وزرا در انتقاد از رفتارهای احمدی نژاد

جمعی از وزرا و معاونان رئیس دولت های نهم و دهم، با انتشار بیانیه ای، ضمن دعوت از محمود احمدی نژاد برای بازگشت به آرمان های امام و انقلاب، از برخی رفتارهای اخیر وی انتقاد کردند. ...

در این پژوهش به ارزیابی پتانسیل عواقب ناشی از کشت و واردات محصولات تراریخته

در پژوهشی صورت گرفت ارزیابی تبعات کشت و واردات محصولات تراریخته

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس است. جنرال موتورز یکی از چالش های بسیاری از موضوعات مربوط به تغذیه و محیط زیست است. در سال های اخیر توسط مترقی کشت از سنتی به اندازه این چالش است. موافقان و مخالفان و همچنین با این ادعا در هر دو طرف این بحث و ایستاده است ، اهمیت موضوع و نگرانی های مربوط به سلامتی و محیط زیست از اجرای تحقیقات در این باب. تعدادی از دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس در طول این پروژه با بررسی ابعاد اجتماعی و اقتصادی و سیاسی سعی در ضمن شناسایی مشکل و ارزیابی اثرات بالقوه کشت و واردات محصولات دفاعی است. این پژوهش در چهار حوزه سیاسی پذیرش, پذیرش اجتماعی, بهداشت و زیرساخت های حقوقی به بررسی این مسائل که هنوز به آمده است. * پذیرش اجتماعی پذیرش اجتماعی یکی از مهم ترین عوامل متعدد در ارزیابی و توسعه تکنولوژی در حال ظهور است. در این راستا لازم است برای تمام جنبه های دسترسی به فن آوری به جامعه مورد مطالعه و تجزیه و تحلیل استفاده می شود. در یک مطالعه کوچک از ابعاد برگزار شد که بعد از پذیرش اجتماعی نسبت به محصولات اصلاح شده ژنتیکی است که آزمایش شده اند. نتایج نشان داد که این محصولات در میان جامعه هنوز شرایط عالی. در واقع به دلیل عدم آگاهی جامعه نسبت به فرآیند تولید محصولات از جمله یک نوع ناامنی و روحی و روانی در افراد می تواند بوجود می آیند که منجر به عدم استقبال از تولید انبوه و مصرف این مواد است. پس از ناامنی ذهنیت جامعه نسبت به این نوع محصولات میتوان به عدم اطمینان از سلامت فرآیند تولید و محصول نهایی نیز یاد کرد. بدین معنا که جامعه از فرآیند بهداشتی یا به بیان فنی;تر فرآیند بیولوژیکی تولید محصولات و تبعات استفاده از آن آگاه نیست و قادر نخواهد بود بر آن کنترل و نظارت کافی داشته باشد.در نتیجه با توجه به این مساله که گسست از تولید سنتی به طور کامل اتفاق نیفتاده است جامعه غالبا محصولات متکی بر تولید سنتی را بر محصولات تراریخته ترجیح می دهد و همچنین جامعه با در نظر گرفتن ریسکهای سلامت به دنبال گزینه های سالم;تری برای تغذیه خود خواهد بود. بنابراین می توان نتیجه گرفت که گسترش آگاهی; های جامعه نسبت به فناوری های جدید همچون محصولات تراریخته و تضمینهای بهداشتی در رابطه با عوارض مصرف آن، میتواند نقش مهمی در مقوله پذیرش اجتماعی داشته باشد. * زیرساختهای حقوقی در ایران بعد از تاسیس پژوهشکده بیوتکنولوژی سازمان پژوهشهای علمیو صنعتی (1364)و سپس با تاسیس مرکز ملی تحقیقات مهندسی ژنتیک و تکنولوژی زیستی(1366) توجه به مقوله بیوتکنولوژی زیستی آغاز شد. پس از تولید و تجاری سازی اولین محصول تراریخته در سال 1996 تا به امروز شاهد گسترش همه جانبه تراریخته ها هستیم تا آنجا که امروزه قلمرو آن فراتر از تغییر و اصلاخ گیاهان رفته و اولین ماهی اصلاح ژنتیکی شده در سال 2015 به بازار عرضه شد. اما توسعه و تجاری سازی این تراریخته ها مانند بسیاری دیگر از تکنولوژی ها، نگرانی های جدی را به همراه داشته است. در سال 1382 پروتکل بین المللی ایمنی زیستی کارتاهنا که دو سال قبل تر توسط دولت محمد خاتمی امضا شده بود به تصویب مجلس رسید. به موجب همین قانون، کیمسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس قانون ملی ایمنی زیستی را در مرداد 1388 به تصویب رساند، در حالیکه دولت پس از ارائه همین طرح به مجلس پس از 5 ماه آن را در دی 1387 از مجلس پس گرفته بود.آیین نامه اجرایی قانون هم در تیر 1392 در اخرین روزهای دولت احمدی نژاد ابلاغ شد که دو سال بعد توسط دولت یازدهم لغو و با تغییراتی مجددا ابلاغ شد. در خارج از ایران اما ، تولید و از طرف دیگر قانون و نظارت بر تراریخته ها سرعت بیشتری دارد. تنها 28 کشور به تولید محصولات تراریخته اقدام کرده اند اما بسیاری کشورها بر واردات، حقوق مصرف کننده و ایمنی زیستی تراریخته ها نظارت و استانداردهای جدی دارند. طبق گزارش مرکز پزوهش های مجلس در مورد محصولات تراریخته، قوانین در مورد تراریخته ها در جهان به خصوص در اتحادیه اروپا و آمریکا بسیار دقیق و جامع نگارش شده است. موجودات زنده تراریخته، مواد غذایی یا خوراک حیوانات تولیدشده از تغییر ژنتیکی یافته ها (GMO) میتوانند در بازار اتحادیه اروپا عرضه یا وارد شوند، به شرطی که مراحل بررسی دقیق و ارزیابی ایمنی مورد به مورد را طی کنند. مسائل مربوط به مسئولیت و طرحهای جبران خسارت برای افراد در حوزه کشورهای عضو اتحادیه اروپا، در درجه اول اهمیت قرار دارد. در اتحادیه اروپا محدودیت هایی در پژوهش، رهاسازی در محیط، کشت ، مواد غذایی و برپسب گذاری و ردیابی صورت کرفته است . در آمریکا مقررات و نظرات توسط چند نهاد مختلف صورت می گیرد که ناظر به دریافت مجوز های ایمنی سلامتی، حفاظت از محیط زیست، حقوق مصرف کننده و .. است. اما در ایران علی رغم تدوین قانون مربوطه ، نگرانی های جدی درتولید و واردات آن وجود دارد.علی رغم تدوین استناندارد ها و قوانین بین المللی اما همچنان عده ای از متخصصین و بخش قابل توجهی از جامعه نکرانی جدی در باب سلامت این محصولات دارند. در برنامه ششم توسعه اولویت با محصولات ارگانیک است و از واردات بدون ضابطه محصولات تراریخته جلوگیری به عمل آمده است. این جمله خود موید آن است که تا پیش از تدوین این قوانین، در مورد واردات محصولات تراریخته نظارت شایسته;ای صورت نگرفته است. برای نمونه کمیته ای در زیرمجموعه وزارت جهادکشاورزی طبق ماده ماده بند الف قانون ایمنی زیستی تشکیل شده است و تا در خصوص تولید و واردات تراریخته ها تصمیم گیری کند و از طرف دیگر وزارت بهداشت نیز مسئولیت مستقیم بر سلامت افراد جامعه دارد، یا سازمان محیط زیست باید بر تغییرات اکوسیستمی نظارت کند. اما به هیچ وجه نمی توان ادعا کرد که این قوانین کافی بوده و توانسته جوانب مختلف موضوع را پوشش دهد. مثلا قوانین حمایت از مصرف کننده در این مورد برخلاف قوانین دقیق اتحادیه اروپا ، در ذیل قوانین ایمنی زیستی و سایر قوانین مرتبط به هیچ وجه روشن نمی سازد که محصول تراریخته معیوب یا ناقص چیست و اگر محصول تراریخته موجب خسارتی بشود و سلامتی مصرف کننده به مخاطره بیفتد نحوه جبران خسارت و مهمتر از آن جلوگیری از وقوع مجدد آن چگونه است.در پایان باید تاکید کرد: برای رعایت ایمنی و سلامت افراد، حقوق مصرف کننده، بحث های حقوق مالکیت فکری، کنترل و نظارت بر واردات و تامین زیرساخت;های لازم جهت تحقیقات و تولید محوصلات تراریخته و بررسی ایمنی آنها باید در قوانین قبلی بازنگری جدی صورت گیرد. در بخش پایانی این پژوهش شاخص های پذیرش سیاسی مورد بررسی قرار گرفتند. در معیار پذیرش سیاسی شاخص های منافع اقتصادی ملی، پذیرش حوزه های دینی، پذیرش حاکمیت سیاسی و نخبگان آکادمیک مورد بررسی قرار گرفتند. * منافع اقتصاد ملی داده ها نشان میدهند که در سال 1996 1.6 میلیون هکتار از اراضی زراعی جهان زیر کشت محصولات تراریخته قرار گرفتند. این مقدار در سال 2007 به 114 میلیون هکتار و در سال 2016 به بیش از دو میلیارد هکتار رسید.تنها در سال 2007 بیش از 10 میلیون کشاورز به کشت این محصولات پرداختند. .همچنین پیش بینی ها نشان میدهند در سال 2050 تامین غذای جمعیت 9.1 میلیاردی جهان مستلزم افزایش 70 درصدی تولید مواد غذایی در جهان و 100 درصدر در کشورهای در حال توسعه است. این مساله مخاطرات و در عین حال فرصتهای جدی و مهمی را پیش روی اقتصاد ما قرار خواهد داد.تا سال 2016 در 28 کشور جهان 29 گیاه تراریخته کشت شده اند. .این رقم مبین صرفه اقتصادی این محصولات است که میتواند توجیه اقتصادی قابل توجهی برای ساختار سیاسی فراهم کند. * پذیرش حوزه; های دینی شاخص دوم که مربوط به پذیرش حوزه های دینی است حاکی از مجادلات چالش برانگیز فقهی است. دو پژوهش در این باب به بررسی مبانی فقهی و نظرات 14 تن از مراجع برجسته تقلید پرداخته اند. در پژوهش اول بر اساس آیات قرآن 4 دیدگاه نسبت به موضوع مطرح شده اند که طیفی متشکل از"حرمت مطلق تغییر در خلقت خدا" تا "حرمت تغییر ناهمسو با هدف خلقت پدیده ها"را دربرگرفته اند. محقق با استناد به روایات و آیات ادعا میکند:" برخی از محصولات تراریخته مبتنی بر نگاه چهارم مجاز و مفید است و در باقی موارد باید با اتخاذ رویکردی علمی و وضع قوانین نظارتی نسبت به این فعالیتها اقدام کرد.استفتا از مراجع تقلید نیز نشان میدهد که ایشان به اتفاق، مصرف و تولید این محصولات را در صورت عدم اضرار و تولید از مواد اولیه حلال، مجاز میدانند. * پذیرش حاکمیت سیاسی در بعد حاکمیت سیاسی نیز علیرغم بی ثباتی سیاستی ناشی از تغییر دولتها به نظر میرسد در حال حاضر یک اجماع برای صدور جواز واردات و مصرف این محصولات شکل گرفته است. این اجماع با انتخاب عیسی کلانتری به ریاست سازمان محیط زیست و انتصاب نیره خوش خلق سیما به عنوان مشاور فناوری و بیوتکنولوژی وی کامل شده است. چرا که تا پیش از این سازمان محیط زیست از موانع اصلی در برابر تجار و دست اندرکاران کشت تجاری تراریخته در ایران محسوب میشد. با اینحال در بخش های دیگر حاکمیت از جمله مجلس شورای اسلامی گهگاه زمزمه های مخالفت به گوش میرسد. در مهرماه گذشته 69 نفر از نمایندگان به رییس جمهور درباره واردات و رهاسازی محصولات تراریخته به رییس جمهور تذکر دادند. * نخبگان آکادمیک با این وجود چالش اصلی محصولات تراریخته در مواجهه با نخبگان دانشگاهی اعم از اساتید و دانشجویان است. آنها با طرح موضوع عدم اجرای یک آزمایش معتبر بلندمدت درباره عوارض مصرف این محصولات، بی;خطری و ایمن بودن تراریخته ها را از لحاظ علمی مدعایی اثبات نشده میدانند. انتقادات و ادعاهای مجامع آکادمیک و سازمان;های مردم نهاد درباره عدم اجرای پایش جامع و موثر، این مساله را به ذهن متبادر میکند که شاید امتیازات و سود اقتصادی ناشی از واردات، عامل اصلی مجوز دادن به واردات این محصولات باشد. * نتیجه گیری درست یا غلط به نظر می رسد در صورت عدم اجرای یک پژوهش جامع این مخالفتها همچنان پابرجا بمانند. با اینحال در امتیازدهی، شاخصهای منافع اقتصاد ملی و پذیرش حوزه های دینی با برخورداری از اثرگذاری شدید بر سیاست گذاری; ها و پذیرش حاکمیت سیاسی به دلیل برخورداری از قدرت قانون گذاری و اجرایی از وزن بیشتری نسبت به نخبگان آکادمیک برخوردارند. نتیجتا با وجود تمام انتقادات و خطرات موجود در این حوزه همچنان شاهد واردات و مصرف این محصولات در حوزه های مختلف از مصرف خانوار گرفته تا صنعت و کشاورزی هستیم. با توجه به ممنوع شدن تولید و مصرف این محصولات در برخی از کشورها سوالات اساسی در باب این موضوع مطرح است و مشخص نیست، در صورت ادامه این روند در سالیان آینده چه تبعات و عوارضی گریبانگیر بخش های مختلف اقتصاد ملی و شهروندان باشد. در نتیجه نیاز به قانونگذاری و نظارت شدیدتر و همچنین رهایی سیستم های قانون گذار از سلطه گروه های صاحب نفوذ به شدت حس می شود در غیر اینصورت مسئولیت تبعات مصرف این محصولات مستقیما متوجه قانون گذاران و مراجع نظارتی است. انتهای پیام/